TRAILGUIDE
DIGITALIZING TOURISM

Fat Bike tracks now on Trailguide

Snø er magi!

author profilePeter Seidl, 29. January 2021

Fat Bike tracks now on Trailguide

Sykle året rundt? Selv om du bor i en fjell-landsby med syv sammenhengende måneder med snø? Det er faktisk mulig med fatbike! Nina Gässler deler sine erfaringer om lidenskapen sin og viser oss noen av favorittstedene hennes på Trailguide. Oppdag fascinasjonen av vintersykling og få tips til vintereventyret ditt!

Foto: Thomas Brun


Nina, gi oss en kort introduksjon om hvem du er, hva du gjør, og hvor du bor.

Jeg er opprinnelig fra Ulm i Tyskland (du hører det fortsatt veldig godt), født i 1975, har studert idrettsfag ved universitetet i Konstanz og Saarbrücken og flyttet til Geilo i 2005. Jeg jobber som fitness-instruktør på Vestlia Resort, som ski-instruktør, zipline-operatør og generell potet på SkiGeilo og driver i tillegg mitt eget foretak «Geilo Aktiv» (fatbike, truger, terrengsykling, bikepacking, guiding og instruksjon). De siste årene har jeg blitt NMIG sertifisert terrengsykkelguide og instruktør.



Vintersesongen på Geilo er lang. Som syklist må du finne en måte å “håndtere” all snøen. Hvordan ble du interessert i Fat Biking?

I mange år følte jeg egentlig ikke noe stort behov for å sykle så mye på vinteren. Jeg hadde piggdekk på sykkelen som jeg brukte til og fra jobben, men jeg gikk mest på ski når jeg skulle ut. Jeg er veldig glad i langrenn. Espen Wethe (som utviklet fatbikes hos Gresvig da) mente at jeg måtte prøve fatbike, og gjett om jeg ble hekta. Fatbike sykling var rett og slett et svart hull for meg eller en verden som åpnet seg. Jeg ble fort en del av fatbikemiljøet, startet Fat Viking rittet, dro til Alaska og Canada for å lære av veteranene og se hvor stor fatbikesykling er der. Så kjøpte jeg flere sykler og startet opp Geilo Aktiv (som het Fatbike Geilo i begynnelsen).

Foto: Nina Gässler


Hvor lang er Fatbike-sesongen på Geilo?

12 måneder? Det er faktisk gøy å sykle fatbike på sommeren også. Så mye grep og traksjon. Jeg hadde kun fatbike i noen år før jeg kjøpte en stisykkel igjen. Nå bruker jeg fatbiken mest på vinteren: november til slutten av april, men til bikepacking på viddaen eller som «dirt-sykkel» blir den dratt frem på sommeren også av og til. En av fatbikene mine har dempergaffel og heve-senke-pinne og en veldig leken geometri.



Hva fascinerer deg mest med sykling om vinteren?

  1. Hvor mye distanse man klarer å legge bak seg! Det går jo ikke nødvendigvis fort, men du kan dra med deg alt du trenger for en skikkelig ekspedisjon.
  2. Hvor gøy og spennende man kan ha det på en fatbike. Snø er magisk. Tørr, våt, transformert, finkørnet, grovkørnet, hardpakket, bløt, føykesnø og skare. Fjellet og dalførene i Hallingdal er magiske.
  3. Konsekvensene av å falle er mye mindre enn på sommeren!
  4. Ride anywhere days (sykling på skare) – da er det som å sykle på slickrock i Utah.

Foto: Jeff Thevenon


På hvilken måte kan en sti være mer egnet for fatbike-sykler? Kan man bruke fatbike på alle typer stier, også der jeg sykler på sommeren, eller er den forbeholdt en spesielle type sti?

Det kommer an på om stien har pakket seg nok den dagen du skal ut. En fatbike har jo ikke ubegrenset med bæreflate heller, så overflaten må være noenlunde fast. Stier som brukes av folk som går tur på vinteren pleier å være veldig velegnet, akkurat som scooterspor, hundesledespor, trugeløyper. Det som er en utfordring (men gjør ting også spennende) er jo at forholdene forandrer seg hele tiden. Nysnø, blåsvær, temperaturøkning. Forholdene er aldri like. Stier dukker opp og forsvinner igjen hele tiden.



Hvordan lager du fatbike-sporene?

I flere år har jeg bare brukt truger til å gå opp stier. Da blir de ganske smale og det krever tid til å holde de åpne. Vestlia Resort har investert i en Snowdog som jeg disponerer. Man må fortsatt etablere et spor med hjelp av truger - Snowdogen har det lett å velte i ulendt terreng - men så kan man bruke Snowdogen til å pakke sporet og gjøre det bredere. Man kan selvfølgelig ikke kjøre Snowdogen hvor som helst uten løyve. Jeg må holde meg innenfor et område som er avklart med grunneierne. Etter mye vind eller nysnø må man dessverre ofte starte på nytt. Av og til må jeg bruke en spade også. Det er det som er litt frustrerende: en sti som var i perfekt tilstand i dag kan være helt ubrukelig i morgen.

Interactive Trailguide map with the Fat Bike trails around Geilo.
Move and zoom the map, click on the trails for more information. Click on the arrow to the left to open the list of trails.
Open this map in the Trailguide web-app.


Hva er din favorittsti?

Av de jeg tråkker selv er det Fossekallen (grønn sti på sommeren), men den er veldig værutsatt. Jeg ser på stiene mine som et prøveprosjekt. Jeg prøver å finne områder som ikke er så værutsatte, så skal jeg LAGE favoritt-stien etterhvert!


Ellers har jeg noen storfavoritter litt lengre unna: hunde/ scooterspor på Dagalifjellet og i Seterdalen som ikke er farbar før mars/april. De ligner litt mer det vi kaller natursti på sommeren.

Utforstien Anaconda og den nye flytstien i Vestlia blir brukt til offpiste skikjøring av barn (og skiinstruktører som oppmuntrer barn til å kjøre der ;-)). Når mange har stått ned med slalåmski der og snøen blir skikkelig hardt er det fantastisk å sykle fatbike (OBS: det er ikke lov å sykle i slalåmbakken, men du kan komme deg ned helt til bunns i trollskogen som ligger mellom Trollklubben og nedre Bjørneløypa.

Du er kjent for å sykle langt - hva er den lengste turen du har syklet på vinterføre?

Iditarod Trail Invitational i Alaska 500km (så å si nonstop. Starten går søndag ettermiddag, jeg var i mål torsdag morgen. 3 dager 21t og 2min :-D). Fat Viking 150km og MANGE turer over 100km i nærområdet.

Group in the Fat Viking race.


Du er grunnlegger og arrangør av sykkerittet “Fat Viking” - et ritt kun for fatbikes. I år måtte du gjøre noen endringer på grunn av COVID-19-situasjonen for å kunne gjennomføre - hvilke endringer gjorde du? Hvilke tanker har du om endringer som ble gjort?

Ja, Fat Viking er mitt hjertebarn som jeg organiserer sammen med venner og i regi av Geilo IL.


Fatbike langdistanse konkurranser er veldig utbredt i Nord Amerika og Kanada, men ikke i Europa. Jeg ble spurt om ikke jeg kunne arrangere et kvalifiseringsritt for Iditarod Trail Invitational og det er sånn Fat Viking ble til (150km er kvalifiseringsritt, men så har vi også 100km og 50km distanse).


De fleste deltakere kommer vanligvis fra utlandet og da valgte vi å avlyse rittet på Geilo i år. Isteden inviterer vi til en GLOBAL versjon av rittet: folk kan sykle fatbike der de er, og de har hele helgen til å samle kilometer på fatbike (fra Fredag kl 12 til søndag kl 18, FV50, FV100, FV150). Startnummer kan alle skrive ut selv. Jeg har opprettet et Facebook arrangement der alle skal dokumentere det de klarte ila helgen. Så skal vi sende Finisher klistermerker til alle som gjennomførte. https://www.facebook.com/groups/fatviking


Responsen er over all forventning. Det er rørernde å se hvor mange som ønsker å være med. Det føles som om fatbikemiljøet er en stor familie. Det virker som om folk trengte en slik utfordring. Jeg skulle gjerne hatt alle mine fatbikevenner her på Geilo denne helgen, men så blir det jo en felles "fatbike vs covid markering" over hele verden. Det er en fin tanke.

Foto: Thomas Brun


Du er sykkelguide og instruktør. Tilbyr du guiding og instruksjon på vinterstid også? Hvilke type sykkelturer er det du guider på vinteren?

Ja, jeg har jo 13 sykler til utleie. Turene varierer veldig. De fleste er fornøyd med 1,5t sykling i dalen, på hundespor, skispor eller de stier som er i god stand. Noen ganger vil folk på en 3t treningstur eller en dagstur i fjellet. Det er nok mest tursykling som gjelder. Jeg har også hatt gleden å organisere en treningscamp for de som vil sykle Fat Viking.



Har du noen tips til de som ønsker å begynne med vintersykling?

Bruk pogies! Det er styremuffer som hjelper å holde hendene varme, da kan du sykle med mindre tykke hansker og har bedre kontroll på bremsene og girspakeren. Alltid ha med ekstra klær og mat som er lett tilgjengelig (boblejakke, hansker, balaklava, mat som ikke fryser).


Lær å «lese snøen» slik at du kan sykle der det er hardest/ minst motstand. Finn passe lufttrykk. En fatbike blir helt fantastisk å sykle på når du velger riktig lufttrykk med hensyn til overflaten du sykler på. Alltid ha med pumpe slik at du kan variere/ pumpe opp igjen når du sykler på en vei etc. Les og følg FATvettreglene: https://www.geilo-aktiv.com/no/fatbike/fatvettregler

Foto: Nina Gässler